Befejeződött a Knorr-Bremse R&D Center Globális, Skálázható Haszongépjármű Rendszerek elnevezésű fejlesztési projektje. A projekt során a haszongépjárművek fék-és légellátó rendszerének globálisan alkalmazható architektúrájának és komponenseinek fejlesztését valósították meg a budapesti Kutatás-Fejlesztési Intézet mérnökei.
Az árufuvarozás mennyisége a következő évtizedekben folyamatosan növekedni fog. Konzervatív prognózisok szerint az elkövetkező 25 évben csak Németországban 40%-kal fog növekedni a közúti árufuvarozás tonna-kilométerben mért volumene. Egész Európában és az Amerikai Egyesült Államokban hasonló a trend. A forgalomsűrűség növekedése növeli a baleseti kockázatokat.
A Knorr-Bremse R&D Center Globális, Skálázható Haszongépjármű Rendszerek projektjének megvalósítása során olyan járműbiztonsági rendszerkomponensek és architektúra került kifejlesztetésre, amelyek választ adhatnak az elkövetkező évtized kihívásaira és egyúttal az üzemeltetői és a társadalmi követelményeket optimálisan elégítik ki.
A követelményeket két fő csoportra bontották: járműélettartamra vetített összköltség csökkentése és baleseti kockázatok csökkentése. A költségcsökkentést olyan rendszer-architektúrákkal valósították meg, melyeket a járműgyártók globálisan, ezáltal nagy darabszámban tudják alkalmazni. A projekt alatt a fékrendszer és a légellátó rendszer globálisan alkalmazható architektúráját és komponenseit fejlesztették ki. A legnagyobb baleseti kockázatot a járművezetők hordozzák magukban. A projekt során olyan rendszerek fejlesztését végezték el, melyek a járművezetőtől minél több feladatot átvesznek és bizonyos körülmények között autonóm vezetésre is képesek. Az autonóm tesztjárművet közúti körülmények között is sikeresen tesztelték, az M6-os autópálya egy kiválasztott kb. 100 km hosszú szakaszán.
A megvalósított projekt tartalma illeszkedik a járműgyártók által meghatározott globális trendekhez – autonóm járműirányítás, globális haszongépjármű-platformok. A Globális, Skálázható Haszongépjármű Rendszerek projektben megvalósított innovációs fázis eredményeit a járműgyártói termékstratégiákhoz kapcsolódóan közvetlenül hasznosítani tudja a Knorr-Bremse. A fejlesztési eredményeken túl hozzáadott értéket jelent az iparági élvonalba tartozó fejlesztési tartalom is, mert megteremti a magasan kvalifikált munkavállalók hosszú távú alkalmazásának lehetőségét.
(OTS)